top of page
  • Cathrine Brandt

Design - Pynt eller strategisk verktøy?



Hva slags forhold har du til design? Hva er det som gjorde at du valgte akkurat den telefonen du har, joggesko, klær, bil, osv. Bevisst eller ubevisst velger vi produkter som er med på å understreke vår egen identitet - som skaper vårt image. Kanskje kan du si at vi prøver å finne og uttrykke oss selv gjennom produktene og tjenestene vi velger. Vår visuelle fremtoning gir omverden en opplevelse av oss. Slik er det også med alt det et firma deler av visuelle opplevelser; produkter, websider, ulike presentasjoner, osv. Forskjellen er at det har så mye større konsekvenser i forretningslivet enn privat.

Det visuelle språket henvender seg til våre følelser - og vi handler etter våre følelser. Dette er utgangspunktet til alle som jobber med merkevarebygging. En merkevare er den verdien folk tillegger produkter og tjenester gjennom opplevelser. Merkevarebygging er alt som gjøres for å skape disse opplevelsene.

Hvilke følelser får du når du ser Nike logoen? Hva er det første du tenker på når du ser den? Tenker du over hva det er som gjør at du velger en vare eller tjeneste fremfor en annen? En visuelle profil skal underbygge organisasjonens egenskaper og verdier. Logoen er profilens spydspiss og skal symbolisere essensen i organisasjonens egenart. Men den er ikke alene. men spiller sammen med storytelling via bildeuttryk, filmer, illustrasjonsuttrykk osv, osv.

Bli inspirert av de beste; Design brukt strategisk er en omfattende og kraftfull faktor for å oppnå suksess i markedet. Just do it!


bottom of page